Til hovedinnhold

K-beauty handler først og fremst om hudpleie, men da uten å bruke så mye sminke. Det essensielle er å rense, tilføre fukt og beskytte huden, og de som virkelig tar dette på alvor går gjerne gjennom en hudpleie-rutine på hele 10-11 steg. Dette innebærer alt fra oljerens og skumrens til sheet mask og øyekrem. Alt sammen for å oppnå en mest mulig sunn og glødende hud.

 

Mer og mer populært

Hos Blivakker på Østbanehallen finner du i dag egne seksjoner med K-beauty, og butikkleder Julie Fronth-Andersen forteller at det er stor etterspørsel blant folk når det gjelder koreansk hudpleie.

– Det begynte vel for rundt tre år siden, og har siden bare blitt mer og mer populært. Den siste tiden har salget vært ganske jevnt, med enkelte merker som er mer populære enn andre.

Fronth-Andersen trekker spesielt frem merket COSRX.

– COSRX var det første store merket innen koreansk hudpleie, og det er det merket vi også har størst utvalg i. Merket har jo en kjent serie med produkter som inneholder en litt spesiell ingrediens, og det skapte faktisk en del overskrifter i starten. I dag er dette en veldig populær serie.

Julie Fronth-Andersen Butikkleder, Blivakker.

Snegleslim

Den spesielle ingrediensen som Fronth-Andersen snakker om, er «snail mucin», eller sneglesekret. Dette brukes i hudpleie fordi det inneholder en rekke bioaktive stoffer som har gunstige effekter på huden. Sneglesekret inneholder blant annet hyaluronsyre som hjelper med å holde huden hydrert, samt allantoin som har beroligende og cellefornyende egenskaper. Butikklederen hos Blivakker forteller at produktene som inneholder sneglesekret selger veldig bra.

– Det startet med COSRX sin Power Essence, et serum som gir huden glød, og så har det bare kommet flere og flere produkter som inneholder samme ingrediens. Nå finnes det jo alt fra rens til øyekrem som inneholder sneglesekret.

COSRX er et populært merke innen K-beauty.

Nå finnes det jo alt fra rens til øyekrem som inneholder sneglesekret.

Trekker frem ingrediensene

Selv om det finnes nok produkter til å gjennomgå 10 stegs rutine, forteller butikklederen hos Blivakker at dette kun gjelder de ivrigste.

– De som er veldig interesserte nærmer seg gjerne så mange steg, men vi opplever at de fleste bruker rundt tre-fire produkter. Hun tror det er flere grunner til at nettopp koreansk hudpleie har blitt så populært.

– Det er nok mye som spiller inn, men en av grunnene er nok at produktene passer veldig mange, og de er heller ikke tilsatt så mye duft eller parfyme. I tillegg er det flere merker som fokuserer mye på ingrediensene og bruker dette på pakningen. Det tror jeg er viktig for mange, at det er veldig tydelig hva produktene de kjøper inneholder, avslutter Fronth-Andersen.